Tuesday 17 May 2016

Keperluan caterer

Memang tidak dinafikan sekarang ni sudah menjadi trend penyediakan masakan kenduri kahwin diserahkan kepada pihak catering. Bahkan ketika ini ramai caterer yang menyediakan pakej masakan lengkap dengan pelamin, andaman, kanopi, DJ, fotografi dan lain-lain keperluan untuk memudahkan majlis berlansung. Dimana tuan rumah tidak perlu untuk pening kepala mencari semua perkara tersebut sedangkan tuan rumah boleh memilikinya dengan satu harga. Disini peranan caterer untuk memastikan majlis yang dirancang berjalan dengan baik. Perlu diingat bahawa peranan caterer dan wedding planner ini adalah sama sekali tidak sama. Maklumat mengenai waedding planner saya akan letak dalam post yang akan datang.




Berbalik kepada keperluan caterer dan wedding planner ini adalah memastikan majlis berlangsung dengan sempurna. Tetapi tidak semua caterer itu adalah wedding planner, sebaliknya kebanyakkan wedding planner adalah caterer. Terpulang kepada tuan rumah untuk mencari caterer atau wedding planner. Sudah tentu bayaran yang dibayar kepada meraka adalah berbeza  mengikut jumlah jemputan tetamu dan pakej-pakej yang ditawarkan.

Berbalik kepada carerer pemyediaan makanan disediakan mengikut menu masakan, bilangan jemputan, pelayan dan layanan dan juga perkhidmatan sebelum majlis dan selepas majlis. bagi mendapatkan perkhidmatan yang baik gunakan caterer yang sudah biasa dengan masakan majlis kahwin ini kerana mereka sangat berpengalaman dalam mementukan kuantiti masakan tersebut supaya tidak terkurang dari jemputan tetamu. Kebanyankkan caterer akan menyediakan pakej masakan untuk 1000 pax bagi mendapatkan harga yang munasabah disebabkan kos bahan mentah dan makanan sudah meningkat 3%-6% setiap bulan. Tidak dinafikan bagi pakej ekonomi ceterer akan mengenakan caj paling minima adalah rm9.90/ pax bagi di kawasan Kuala Lumpur dan kawasan bandar bagi menampung kos bahan mentah sekarang ini.

Bagi anda yang sedang mencari pakej kahwin dalam satu harga iaitu RM13.90/pax (minima 1000 pax)(termasuk katering, kanopi, DJ, pelamin, fotografi, photo booth dan candy corner) boleh hubungi saya 0197724259 atau 0123357078 untuk petanyaan lanjut.

No comments:

Post a Comment